Succé eller fiasko?

Onsdag den 9 september höll Apple sitt, sitt numera, traditionsenliga event där vi fick ta del av vad Apple tänkt ut som vi ska häpna över. Ord som ”fantastic”, ”absolutely amazing” nämns ofta men med den lågmälda stämma som blivit typiskt företrädarna för världens mest framgångsrika företag, Apple.

När jag dagen efter summerar för mig själv börjar inse att Apple, trots sin exempellösa framgång, har problem. Problemet är att de är oerhört duktiga, de har fått oss att häpna så många gånger att varje nytt event måste nästan innehålla helt revolutionerade nyheter för att vi ska häpna igen och häpnar vi inte går aktien ner. Precis det hände som resultat på årets september event.

Personligen blir jag förvånad och visst häpnande jag. För mycket fokus läggs på att Apple ska presentera helt nya gadgets som ändrar vårt sätt att arbeta i samma omfattning som iPhone och iPad. Ofta tar det lite tid för marknadens kommentatorer att fatta vad de ser. När Apple Pay presenterades höjde inte många på ögonbrynen och Apple Watch har liksom ett planterat frö långsamt växt till sig och man börjar nu se vad som kan bli av vår nya gadget.

Bort sett från det professionella, och numera störningsfria framträdandet, var det ett antal nyheter som särskilt drog till sig min uppmärksamhet och som jag tycker visa Apples strategiska tänk och förmåga att tjäna pengar.

MediCare – Apples koppling till vår hälsa, som i USA fått sjukhus att koppla patienter till Apple Watch och Apple hälsoapp, är genial. Nu presenterades Mothercare som ger oss möjlighet att övervaka havandeskap och detta är bara början. Det är jag övertygad om. Sjukvården knäar för en alltmer stigande belastning. Mer rationella lösningar för att knyta friskvård och patienter till coacher och vårdgivare. Apple har visat vägen!

IBM och Cisco, två relativt nya samarbetspartners som jobbar på lösningar för att göra Apples produkter till en del av vår vardag.

iPad Pro – många gäspar kanske men jag tror att iPad Pro betyder mycket för vårt sätt att jobba med datorstöd. I mitt fall kan jag se att min Mac spelat ut sin roll, särskilt med tanke på vad vi idag använder vårt datorstöd till. Arbetsredskap, TV, Sociala medier, ta del av media osv. Med nya MS Office har vi en väl fungerande dator.

iPhone 6s med Touch – Ny dimension för att kommunicera ger fiffiga möjligheter att hantera email, bilder osv. Kan tyckas elementärt men det lägger till ett Z till X och Y.

Två, tillsynes, harmlösa tillbehör presenterades, Apple Pencil och integrerat tangentbord gör iPad komplett. På marknaden finns idag olika bluetooth kopplade Stylus, ritplattor, programvara för att anteckna i pdf-dokument osv. Den marknaden tar nu Apple hem med en produkt som slår konkurrenter som Wacom på fingrarna rejält. Med andra ord fler nya intäktskällor för Apple. Ändrar detta vårt sätt att arbeta. Jag påstår det! För att förstå mer om vad Apple Pencil kan betyda rekommenderar jag att titta in på Maj Larssons sida om hur man kan bli mer effektiv med hjälp av en penna.

TV – Nya Apple TV har betydligt större interaktivitet och ett överlägset userinterface. Kommer definitivt att ändra hur vi kommer att se på TV de närmaste åren. Här har Apple lagt ut vägen som alla kommer att följa. Här är Apple definitivt inte ensamma men man tar ett grepp om detta segment och kommer att tjäna MYCKET pengar på vårt Tv-tittande framöver.

iPhone – nya iPhone 6S, inget nytt format som det spekulerats vilt om ”bara ny” processor, A9, ny Kamera 12 mega pixel, ny blixt, nytt bildformat ”Live Photo”, Ny app ”Move from Android”, ny teknik Touch som ger en dimension till och ger oss nya enklare sätt att använda vår iPhone och iPad, nytt starkt glas och iPhone Upgrade Program. Betala en månadskostnad och ”prenumerera” på nya iPhone

iOS 9 och Watch OS 2 - No comments!

Hur kan man reducera dessa nyheter till ”det var inte särskilt mycket” och föranleda att aktien för världens mest framgångsrika företag att sjunka. Beats me!

Måste betyda att Apple är smartare än sina kunder?? Succé eller fiasko, vi vet om några år.

Absolutely Amazing!

 

 

 

Liknande artiklar.

Tags: , , , , , , , ,

Olov Nordgren

Om skribenten -

Olov är en teknikintresserad 50-talist som gärna provar nya gadgets men vill se den tydliga nyttan för att bli användare. Många år inom IT och andra branscher, som Säljare och chef och idag som entreprenör har skapat perspektiv. Citat: ”Vi lever i en oerhört spännande tid även om en del mönster känns igen. Det är lätt att ryckas med i trenden att fokusera på det som kommer istället för det som är.” Olov är också en av de tre grundarna till Iphone.se.

Hemsida: http://www.iphone.se   ·   E-postadress: olov@iphone.se   ·   Twitter: iPhone_se   ·   facebook: iPhone.se

Kommentera